Aktualności

Słowo ma moc! Czyli graj i opowiadaj w bibliotece

2 listopad 2018 Szkolenia, Gry planszowe, Biblioteka iGiZ
image

Czy biblioteka to odpowiednie miejsce dla gier planszowych?

Niekiedy spotykam się z opiniami, że gry planszowe są "tylko dla dzieci" lub są "niepoważne". W związku z takim postrzeganiem tego typu rozrywki niektórzy uważają, że jest niegodna instytucji kultury czy edukacji. Tymczasem nic bardziej mylnego! Wystarczy uważniej rozejrzeć się dookoła, aby dostrzec, że grają wszyscy - w różnym wieku, o różnym statusie społecznym czy poglądach.

Planszówki są medium spajającym ludzi, integrującym - a to przecież cechy sprawiające, że powinny być jak najbardziej obecne w życiu bibliotek, szkół, domów kultury, świetlic itp. Gry planszowe stanowią ciekawą alternatywę dla bardziej rozpowszechnionych sposobów spędzania czasu wolnego, oferują inteligentną angażującą rozrywkę i o wiele więcej.

Znajdź storytelling w grach

Szukając odpowiednich planszówek dla instytucji kultury, warto postawić na takie, które rozwijają wyobraźnię, uwalniają kreatywność, zapewniają możliwość twórczej aktywności. Do tej kategorii z pewnością można zaliczyć gry polegające na budowaniu i opowiadaniu historii (storytelling). Każda podobna gra będzie ciekawym nabytkiem - do rozróżnienia jest tu kilka ich typów: od gier RPG (Role Playing Game) po gry karciane, kościane czy planszowe, wymagające od graczy zaangażowania w opowiadaną historię i fabułę, tworzenia własnych opowieści, a nawet wcielania się w bohaterów, odgrywania ról.

Warto opowiadać, czyli do czego to się przydaje

Umiejętności, które są ćwiczone przy okazji grania z opowiadaniem historii, mogą być przydatne również w tzw. realu. Dla wszystkich, niezależnie od wieku, to bardzo dobry trening kreatywności i nieszablonowego myślenia. Konieczność rozwiązywania w grach problemów przeróżnej natury wpływa pozytywnie na elastyczne podejście do trudności napotykanych w prawdziwym życiu.

Rozwijana jest również sama umiejętność opowiadania, która bardzo przydaje się w sytuacjach takich jak wystąpienia publiczne, z którymi mamy coraz częściej do czynienia we współczesnym świecie (odpowiedź na lekcji w klasie, czytanie bajek dziecku, wystąpienie w przedstawieniu czy na konferencji, rozmowa kwalifikacyjna, prezentacja biznesowa). Umiejętności budowania historii i tworzenia fabuły są także bardzo cenne.

Dodatkowo granie może podnieść samoocenę i pewność siebie, zmniejszyć stres związany z publicznym występowaniem, pomóc w radzeniu sobie z nieśmiałością, a także zwiększyć otwartość na świat ora na innego człowieka (umiejętność słuchania i ćwiczenie empatii). Do tego ćwiczymy kompetencje komunikacyjne i często umiejętności pracy w grupie! A zatem gry z fabułą to rozrywka wszechstronnie rozwijająca.

Gry oparte o storytelling - przykłady

Bardzo proste krótkie gry

  • Story Cubes - mała gra kościana z bardzo prostymi zasadami. Kości posiadają na ściankach obrazki; rzucając nimi “losujemy” pewne tematy przewodnie historii, którą następnie należy wymyślić!
  • Takie życie - gra karciana działająca na wyobraźnię, w której jeden z graczy wciela się w rolę narratora (jako jedyny zna historię!), a pozostali muszą dojść do tego, co się wydarzyło.

Proste gry na chwilę dłużej

  • Dawno, dawno temu - jeden z graczy wciela się w narratora i dąży do tego, aby historia potoczyła się tak, aby uzyskać odpowiednie zakończenie, jednak gracze otrzymują karty opowieści i wspólnie próbują mu przeszkodzić.
  • Kraina snów - jeden z graczy staje się śniącym i zakrywa oczy przepaską. Pozostali gracze opisują pięknie zilustrowane karty, tak żeby naprowadzić śniącego na odgadywane hasło, jednak niektórzy gracze wcielą się w role diablików i skutecznie utrudniają zadanie. Na końcu śniący opowiada historię swojego snu…

Bardziej złożone gry, długa lub bardzo długa rozgrywka

  • T.I.M.E. Stories - narracyjna gra planszowa, w której wszyscy gracze działają wspólnie, aby osiągnąć cel. Gra jest kooperacyjna i polega na odkrywaniu zagadek, ukrytych w dosyć poplątanej fabule...
  • Dungeons and Dragons - najbardziej popularna i uznana za prekursora gatunku fabularna gra osadzona w świecie fantasy (Role Playing Game), w której gracze sami tworzą swoje postacie i odgrywają role w historii snutej przez Mistrza Gry.
Autor: Paulina Milewska

< Wróć do aktualności
Facebook
Instagram