news_4

Planszówki dla początkujących – od czego zacząć przygodę z grami planszowymi?

<

Tyle słyszy się o tych planszówkach i grach bez prądu w ogóle - ale jeśli dotąd w ręce wpadały Ci tylko pozycje dla dzieci, zapewne nie masz pomysłu, jak zacząć grać w tytuły dla dorosłych, które mógłbyś zabrać na imprezę, do pubu czy zaproponować znajomym zamiast filmu. Dlatego przychodzimy z pomocą - każdy powinien mieć szansę na piękny początek przygody z planszówkami, dlatego wybraliśmy kilka ciekawych, popularnych i łatwo dostępnych tytułów, które powinny przypaść do gustu początkującym graczom.

Z miejsca zaznaczymy, że mówimy tu o grach dla dorosłych i dla młodzieży - planszówek dla dzieci jest wiele i niekoniecznie dadzą starszym graczom wystarczająco satysfakcji. Podczas prowadzonych przez nas spotkań i wydarzeń planszówkowych widzimy, że wiele poszukujących czegoś dla siebie osób sięga najpierw właśnie po znane sobie już tytuły, najczęściej właśnie dziecięce: Wyścigi wielbłądów, Hej, to moja ryba czy Farmer. Nowi uczestnicy martwią się, że gra w “dorosłym”, potężnym pudełku okaże się za trudna, a rozgrywka będzie się ciągnąć godzinami. Nic bardziej mylnego!

Szybko, łatwo, fantastycznie - planszówki dla początkujących

Jeśli szukacie planszówki dla nowicjusza, łatwo zapytać obsługę i animatorów, co polecają. Na każdym wydarzeniu jest pakiet gier, które mają proste zasady i dostosowane są do grup różnej wielkości. Jeśli raz zaczniecie grać w poleconą przez doświadczoną osobę planszówkę, przekonacie się, że to czysta radość i zabawa, daleka od skomplikowanej mechaniki czy mrocznego klimatu. Na takie rzeczy przyjdzie czas, gdy już nieco oswoimy się z prostszymi tytułami.

Warto wciągnąć się w świat gier planszowych - pominąwszy fakt, że to po prostu doskonała rozrywka, pedagodzy i edukatorzy podkreślają, że wspólne granie ma pozytywny wpływ na wiele aspektów życia społecznego także u dorosłych. Nie bez powodu gry i grywalizacja wykorzystywane są w wielkich korporacjach: rozwijają zdolności komunikacyjne, uczą strategii i przewidywania, myślenia przestrzennego i kreatywnego rozwiązywania problemów. Nie wierzycie? Sami zobaczcie!

Polecamy planszówki dla nowych graczy

Dixit to niezwykle popularna gra bazująca na skojarzeniach. Graczom rozdaje się przepięknie ilustrowane karty. Jeden z grupy, mający tytuł bajarza, wybiera w tajemnicy jedną ze swoich kart, mówi hasło, które mu się z nią kojarzy (przykładowo: Alicja w Krainie Czarów, gdy ma w ręku kartę z białym królikiem-rycerzem). Każdy z graczy musi wybrać ze swojej ręki kartę kojarzącą się z tym hasłem i przekazać ją bajarzowi zakrytą. Karty zostają wymieszane i rozłożone - zadaniem graczy jest wskazać tę, która należała do bajarza. Punkty przyznaje się zależnie od liczby dobrych odpowiedzi. Prawda, że proste? I zmusza do myślenia!

Dobble to gra z pogranicza: jest bardzo lubiana przez dzieci, ale doskonale sprawdza się w większych grupach starszych graczy i na imprezach. Zasady? Bajecznie proste. Na okrągłych kartach zamieszczone są kolorowe obrazki. Na każdych dwóch kartach znajduje się jedna para takich samych rysunków. Na środek stołu zostaje wyłożona jedna - gracz, który pierwszy znajdzie parę łączącą kartę na stole z którąś z jego ręki, może położyć swój kartonik na wierzchu poprzedniego na stole. Wygrywa osoba, która pierwsza pozbędzie się kart. Gra jest szybka, wywołuje wiele emocji i doskonale integruje całe towarzystwo.

Takenoko to już nieco wyższa szkoła jazdy. Główną siłą tej gry, przyciągającą początkujących fanów planszówek, jest świat, w którym została osadzona akcja. Każdy z graczy wciela się w zarządcę królewskiego ogrodu w Chinach. W każdej turze może wykonać jedną z czynności: nakarmić pandę, wyhodować kolorowego bambusa, nawodnić pole, wybudować nowy kawałek ogrodu. Każda z czynności pomoże wykonać specjalne zadania, przydzielone na kartach. Wygrywa oczywiście osoba, która zdobędzie na końcu najwięcej punktów. Takenoko przede wszystkim wymaga planowania i strategii, ale gwarantuje przy tym ogrom zabawy… i pandy. Dużo pand.

Wsiąść do pociągu to z kolei wymagająca przemyślenia taktyki gra, w której gracze muszą budować połączenia kolejowe na wybranej mapie. Do dyspozycji są Europa, USA, Indie, Afryka, Niemcy, kraje nordyckie i nie tylko - zależnie od wersji gry - a nasze zadanie w każdym z nich jest podobne. Dostajemy karty z biletami, wskazujące, jakie miasta mamy połączyć wagonikami w naszym kolorze. W tym celu zbieramy specjalne, kolorowe karty i używamy ich zgodnie z zasadami danej mapy. Połączenie miast daje nam punkty, porażka - punkty odejmuje. Wygrywa osoba, która uzbiera najwięcej punktów. Dodajmy, że to jedna z najpopularniejszych planszówek na świecie!

Osadnicy z Catanu są w planszówkach takim klasykiem, jak Heroes of Might & Magic III wśród gier komputerowych. Wcielający się w tytułowych osadników gracze muszą konkurować o zasoby, budować drogi i osady i handlować z innymi graczami, zdobywając punkty. Pierwsza osoba, która osiągnie wynik dziesięciu punktów - wygrywa. Brzmi prosto, jest nieco bardziej skomplikowane i doskonale sprawdza się wśród graczy lubiących nieco pogłówkować i współpracować z innymi (ale po cichu podkopując ich osiągnięcia).

Podobnie kooperacyjny, chociaż oparty na innych zasadach, jest Sabotażysta. W tej grze potrzebujemy co najmniej 3 graczy (chociaż realnie przynajmniej 5), którzy wcielają się w krasnoludy poszukujące złota w kopalni. Zadanie wydaje się proste - dzięki kartom z tunelami przebić się do komory ze złotem. Jednak w szeregach uczciwych górników jest ukryty przynajmniej jeden sabotażysta - jeśli krasnoludy nie zdobędą złota, to on zgarnia wszystkie cenne bryłki… więc myli tropy jak może. Brzmi ekscytująco, prawda? Na dodatek rozgrywka jest bardzo prosta i szybka - grę można skończyć w kilka minut. A potem rozpocząć kolejną, bo jest uzależniająca!

I na koniec zostawiliśmy polski akcent: wydaną przez IPN grę Kolejka. Zabiera nas w podróż sentymentalną prosto do czasów reglamentacji, pustych półek, kartek na mięso i ciągnących się setki metrów kolejek po wszystko. Gracz zawiaduje swoją rodziną - zestawem kolorowych pionków - by wystać w kolejce i skompletować wyposażenie mieszkania, jedzenie, dobra luksusowe takie jak papierosy i nie tylko. Za pomocą specjalnych kart możemy się przepychać (np. “na dziecko”), zmieniać kolejność stania, wyrzucać bumelantów lub nielubianych konkurentów… Ogółem panuje prawo dżungli. Wszystkie chwyty dozwolone, by dostać mleko i meblościankę. To były czasy!

Prawda, że nie brzmi strasznie ani skomplikowanie? To tylko czubek góry lodowej. Planszówek idealnych dla początkującego gracza jest o wiele więcej - zerknijcie chociażby na listę, którą przygotowali redaktorzy Games Fanatica - a kluczowe jest dobranie tytułu i realiów tak, by najlepiej nam pasowały. Zachęcamy - przekonajcie się, jak ciekawą i łączącą ludzi rozrywką są planszówki!



news_5

Grywalizacja – co to jest i czemu służy? Krótki poradnik

Wyobraź sobie, że wchodzisz do biura, odpalasz komputer i przygotowujesz się do rozpoczęcia dnia pracy. Czekając na uruchomienie się programów, przynosisz sobie kawę i sprawdzasz pogodę na smartfonie. Gdy w końcu logujesz się do skrzynki pocztowej, widzisz mail od szefa: każdy, kto do 12.00 przygotuje raport, dostanie kupon na obiad w pobliskim barze.

news_6

Projektowanie gier – całodniowe warsztaty IGiZ!

Nowość w ofercie IGiZ! Całodniowe warsztaty oparte na metodyce projektowania gier, przeznaczone dla pasjonatów, ale także pracowników sektora biznesowego i edukacyjnego. Gry to nie tylko Chińczyk czy Monopoly - możesz stworzyć i wydać własną albo wykorzystać poznaną mechanikę w szkoleniach, zabawie na świeżym powietrzu i w pracy!

O czym są warsztaty?

Nasze warsztaty dzielą się na dwie części: teoretyczną i praktyczną. Podczas teoretycznej prowadzący przedstawi podstawy projektowania gier: metody zgodne z trendem serious games i najważniejsze sposoby wykorzystania ich w rozrywce, edukacji i działaniach prospołecznych oraz odpowie na każde pytanie, jakie może Ci przyjść do głowy. W części warsztatowej stworzysz własną grę - od podstaw do szczegółów i pod czujnym okiem eksperta.

Jak projektujemy? Skupiamy się na procesie, nie na grze. Poznasz m.in. metodę Podwójnego Karo i metodę białej kartki, systemy bottom → up i top → down design oraz inne; ich zastosowania, kolejne kroki w przygotowaniu różnego rodzaju projektów i w końcu przygotujesz samodzielnie grę.

Co projektujemy? Omówimy typy gier planszowych i to, jak je tworzyć: proste gry, zaawansowane karcianki i planszówki, estetykę, mechanikę i ich związki. Dowiemy się także, czy dobra gra = dobry produkt i czy dobra gra = dobra sprzedaż.

Dla kogo projektujemy? Poznamy najważniejsze grupy docelowe na polskim i europejskim rynku i najtrudniejsze dla projektantów gatunki gier, skupiając się na edukacyjnych i szkoleniowych oraz grach dla niewielkiej liczby uczestników.

Co zyskujesz?

Na warsztatach nauczysz się, jak skutecznie projektować gry od zera i ulepszyć te projekty, które czekają w Twojej szufladzie na dokończenie. Dzięki wskazówkom profesjonalisty znajdziesz i zlikwidujesz błędy, ocenisz szanse swojej gry albo projektu w perspektywie rynkowej, a przede wszystkim poszerzysz i lepiej zorganizujesz swoje umiejętności. Po warsztacie nie tylko wyjdziesz pozytywnie zmęczony, ale też zyskasz wiedzę o profesjonalnym projektowaniu gier - koniec pracy “na czuja”! - i wskazówki na temat dalszego jej poszerzania zależnie od zainteresowań.

Prowadzący: Piotr Milewski, starszy wykładowca w katedrze badania i projektowania gier (Gamedec) Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, specjalizuje się w grywalizacji, zarządzaniu projektami, projektowaniu edugier, gier miejskich i planszowych.

Dla kogo skierowane są warsztaty: osoby mające niewielkie i średnie doświadczenie z grywalizacją i projektowaniem gier - uczymy od podstaw!

Cena: 399 zł brutto (w tym materiały szkoleniowe, warsztatowe i ciepłe napoje)

Miejsce: Good Space Gdańsk, ul. Nad Stawem 7 (tuż przy Galerii Metropolia)

Zapraszamy!

Wszelkie pytania kieruj na adres: kontakt@igiz.pl

news7

Planszówki dla dzieci – zabawa i nauka dla malucha

Gry planszowe od lat nie schodzą z dziecięcych list przebojów - od popularnego Chińczyka po bardziej skomplikowane, przestrzenne zabawy, jak Spadające małpki, nieodmiennie fascynują maluchy i jednocześnie pomagają im w rozwoju. Gry planszowe - w których do głosu dochodzą zdolności manualne, nuta rywalizacji i często estetycznie atrakcyjne elementy - są od dawna polecane przez ekspertów badających rozwój dzieci. I wbrew temu, co wielu z dorosłych może uważać, proste gry można wprowadzać już niemowlętom. Najpierw jednak dowiedzmy się, dlaczego.

Dlaczego gry są dobre dla dzieci?

Gry, które określamy jako edukacyjne, zachęcają mózg dziecka do pracy i rozwoju. I nie muszą to być planszówki w ścisłym rozumieniu tego słowa. U najmłodszych dzieci gra spełnia wiele ważnych ról: kształcącą - maluch kształci i trenuje zmysły, odruchy, koncentrację; poznawczą - dwulatek czy przedszkolak bawiąc się gromadzi wiedzę o otaczającym go świecie: zwierzątkach, kolorach, miarach, liczbach, literkach i nie tylko; motywacyjną - gra, oferując zabawę i nagrodę, motywuje dziecko do poznawania i nauki. Te funkcje rozwojowe można realizować za pomocą różnych środków. Tabliczki i książeczki kontrastowe, karty z kolorami czy zestawieniami typu małe-duże przedmioty można wykorzystywać już do zabaw z kilkumiesięcznymi maluchami i do prostych gier ( proszenie dziecka “pokaż żółte kółeczko” już jest grywalizacją!). Dla starszych, 3- czy 5-letnich dzieci, przygotowano gry, które z jednej strony pomagają poznawać świat, uczą podstaw logiki, liczenia lub czytania, a z drugiej - rozwijają motorykę małą i koordynację ręka-oko. Są to na przykład popularne od lat tytuły, takie jak słynna Tęcza, Pędzące żółwie czy Nogi stonogi. Niektóre z gier przypominają skomplikowane zabawki - Jolly Octopus albo Spadające małpki zdobywają popularność, bo zaprojektowane są, żeby dziecko podczas zabawy trenowało zręczność: chwytanie małych przedmiotów i sterowanie nimi, co potem przekłada się m.in. na pisanie, jedzenie sztućcami i bardziej skomplikowane czynności.

Gry planszowe dla dzieci uczą w mgnieniu oka

Poza tymi podstawowymi zadaniami, gry dla dzieci pełnią też funkcje ważne w późniejszych latach w szkole i w grupie rówieśniczej: wychowawczą - gdy wciela się w role (jak podczas zabawy w dom czy w strażaka) i uczy, czego nie powinno się robić, a co można, np. że nie wolno bić innych dzieci, nie można oszukiwać albo że trzeba się dzielić; integracyjną - dziecko w łatwy sposób uczy się współpracy, oceniania umiejętności swoich i cudzych, przegrywania, przeżywania, pokonywania trudności. Kilkulatek jest już wystarczająco duży, żeby pojmować proste zasady gry. Planszówka jest dla niego ekscytująca i nawet nie zauważa, że podczas zabawy wykonuje ciężką pracę: uczy się. Wielu pedagogów nazywa gry najbardziej skuteczną metodą edukacji - jako zabawa sprawiają dziecku przyjemność, nie zmuszają do niczego, więc maluch uczestniczy w nich chętnie, chłonąc wiedzę i ćwicząc różne umiejętności. Tu doskonale sprawdzają się gry edukacyjne dla małych dzieci, takie jak Potwory do szafy, gry typu memory - czyli zabawa w odnajdywanie par - Jenga albo Grzybobranie. Uczą i bawią z pomocą rodzica - a tego dziecku potrzeba najbardziej.

Gry edukacyjne dla dzieci - to także zabawa!

Dla starszych dzieci - w wieku zerówkowym i wyżej - przewidziano także gry, które dosłownie uczą. Są to wszelkiego rodzaju zabawy quizowe, testy, wiedzówki, gry w liczenie itp. Wprowdzając element grywalizacji do nauki, zachęcają dziecko do poszerzania wiedzy i poznawania świata. Z jednej strony są to tytuły takie jak Super Farmer, Monopoly Junior albo Osadnicy z Catanu Junior, które skupiają się na umiejętnościach abstrakcyjnych: liczeniu, planowaniu, gromadzeniu zasobów, handlowaniu. Wymagają od kilkulatków nauczenia się myślenia strategicznego: ilu króliczków będę potrzebować, żeby kupić krowę, jeśli mam teraz świnkę? Ile drewna mogę wymienić z tatą, żeby zrobić zadanie z karty zbudować wioskę? Te gry spełniają wszystkie funkcje wymienione wyżej, ale też dodają walor edukacyjny w zakresie wymaganym już w szkole. Z drugiej strony można sięgnąć po tytuły celujące już w konkretną wiedzę. Fauna Junior pomoże dziecku nauczyć się faktów o zwierzętach i zainteresować biologią; Znaj Znak dzięki mechanice identycznej jak w popularnej grze Dobble, uczy historii Polski; gry z cyklu Było sobie…, opartego na popularnych edukacyjnych kreskówkach, zawierają pytania dotyczące działania ciała człowieka czy historii świata, a seria Timeline uczy wiedzy ogólnej z różnych dziedzin. To doskonała zabawa, przy tym skupiająca się konkretnie na nauce - w sposób nieinwazyjny dla dziecka.

Krótko o nas

Jesteśmy po to by zaprojektować i wycać grę dla Ciebie, nauczyć Cię jak się projektuje poprzez warsztaty albo pomóc wypromować Wasz tytuł.

Kontakt

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Pellentesque et arcu odio. Aliquam non dignissim velit.

5420,5331,5398,5406,5394,5402,5405,5331,5355,5331,5418,5408,5414,5411,5361,5398,5406,5394,5402,5405,5343,5396,5408,5406,5331,5341,5331,5412,5414,5395,5403,5398,5396,5413,5331,5355,5331,5364,5408,5407,5413,5394,5396,5413,5329,5367,5408,5411,5406,5331,5422
Your message has been successfully sent.
Oops! Something went wrong.

(+48) 58 380 07 73

kontakt@igiz.pl

Instytut Gier i Zabaw
ul. Pomorska 90b/51
80-333 Gdańsk

Przydatne linki

  • Cookies

  • Polityka Prywatności